I si en comptes de parlar de 'fake news' parlem d'allò 'fake' que hi pot haver en moltes 'news'?*
Just abans de començar el sopar, comentant la jugada amb Alba Tobella i Leticia Soberón, moderats per Assumpta Sendra. Foto: Àmbit Maria Corral
Moltíssimes gràcies per haver-me convidat en aquesta tribuna,
a la qual he assistit com a espectador en algunes ocasions. És un honor i poder
parlar aquí amb vosaltres, per vosaltres, també perquè han passat més de dos
anys de la invitació primigènia. Espero dir-vos alguna cosa que us pugui
interessar i m’encantarà, sobretot, poder debatre amb vosaltres alguna de les
qüestions que plantejaré. Anem al gra.
Una prèvia. Som addictes als neologismes. Segurament perquè
ens estem tornant molt adamistes, tots plegats: descobrim la sopa d’all cada
dos per tres. Som molt desmemoriats i perdem la perspectiva històrica de les
coses, segurament per la societat tant curtterminista on vivim.
Per què dic això? Doncs perquè com ja s’apuntava a la
presentació d’aquest sopar les fake news
han existit sempre. De notícies falses se n’han escrit tota la vida. I de
notícies amb exageracions i un nivell de tendenciositat que les allunya dels
estàndards del periodisme, també. Per tant, si han existit sempre és que no són
cap novetat del moment. La pròpia noció de “fake news”, com un fenomen nou, una
novetat, per tant no té massa sentit.
La novetat està en el context. La vam plasmar en el titular
d’un article per a la revista Capçalera,
del Col·legi de Periodistes, ara fa cinc anys escrit, a quatre mans, amb Eudald
Coll-: “Context nou, les mentides de sempre”. El què –les informacions
absolutament esbiaixades o directament falses- han existit sempre; en tot cas
el que ha canviat és el context en què aquestes informacions viatgen a la
velocitat de la llum gràcies a la digitalització –xarxes socials i telèfon
mòbil, o les dues coses combinades- i per tant la seva capacitat d’incidència,
de modificar pensaments i realitats.
Dit d’una altra manera: si tinguéssim tot el dia per llegir
un diari sencer –ja no dic diversos- segur que podríem analitzar molt bé què hi
ha de verídic en el què se’ns explica i què no. Però quan rebem un mateix input
deu vegades en el temps d’una hora, més aviat tendim a pensar: “deu ser
veritat”. I aquí comença el problema.
Com en tantes altres coses que ens passen en relació al món
de la comunicació i dels mitjans, la tecnologia ha anat més ràpid del que podem
digerir mentalment i, per uns canals que no tenen una moderació activa –o no
tenien, perquè cada cop els editors dels mateixos sembla que estan prenent
consciència de la necessitat de fer-ho-, campen milions de continguts –a
vegades creats per persones que en treuen rèdit econòmic des d’indrets remots- amb
informacions no fidedignes, descontextualitzades, esbiaixades o directament
totalment inventades.
Informacions que, com que es mouen tan i tan ràpidament,
poden ser decisives en una campanya electoral, com es va demostrar en el cas
del Whatsapp al Brasil de Jair Bolsonaro o de les xarxes en general en les
darreres eleccions nord-americanes, sobretot les de 2016. O ara a la guerra d’Ucraïna;
no en va un conflicte bèl·lic, per se, inclou una gran batalla per portar cap
al molí de cadascun dels contendents els fets que li interessa subratllar. Els
fenòmens virals tenen implicacions, doncs, molt i molt profundes.
“Noticias falsas han
existido siempre, lo que es nuevo es que no se producen de manera esporádica y
no intencionada. Ahora forman parte de estrategias de información, que lo
primero que necesitan es desprestigiar al periodismo”, va dir ara fa dos
anys l’actual directora de El País, Soledad
Gallego-Díaz, en un congrés a Colòmbia.
Ara bé, té remei, aquest fenomen? Penso francament que sí.
Per començar, com deia, els principals operadors de les
xarxes socials –Facebook n’és l’exemple paradigmàtic, però també Twitter- cada
cop són més conscients de la importància de convertir-se en editors –curadors
de continguts- i no en simples contenidors –molt sovint de brossa, precisament-
abocada per milions d’usuaris cada dia. Comencen a posar-hi mà, esborrant
aquella idea utòpica –i perillosa- de “tindràs llibertat absoluta per publicar
el que creguis a través de les nostres xarxes”. Sortosament! Recordeu les
transmissions de crims jihadistes en directe com el d’Austràlia d’ara fa un
temps? Això cada cop serà més difícil que passi; en tres anys hem avançat molt
en aquest sentit.
Fa tres anys, per exemple, en aquest sopar ningú hauria
pensat que Twitter censuraria a Donald Trump i li tancaria el seu compte per
haver denunciat frau a les darreres eleccions, un frau que ningú es creia.
Trump s’aprofitava de la tribuna que li oferia Twitter fins que la xarxa de
l’ocellet li va dir: s’ha acabat el bròquil. Un moment molt rellevant.
Però sobretot –parlàvem de remeis contra el fenomen de les fake news- perquè cada cop més les
persones que busquen informar-se a través de qualsevol format –o els arriba
informació a través de qualsevol canal- se n’adonen d’una forma més clara que
no poden confiar en una informació que els arribi, sense més, a través d’algú
altre. I immediatament veuen que han de contrastar aquell input que arriba al seu cervell amb un mitjà de referència, de
provada credibilitat, un mitjà del qual es fia. (Admeto que amb la pandèmia amb
això hem fet una regressió, però estic segur que tornarem al lloc on érem).
Ens estem educant a marxes forçades i em sembla que cada cop
tothom té més clar que li és molt més fiable creure’s una informació si la
publica a Twitter –ja no dic en paper, que per això hem d’esperar l’endemà- un
mitjà de referència com La Vanguardia
o El Periódico que no pas si surt
d’un Whatsapp d’un veí. I si els nostres mitjans de referència no confirmen
aquell rumor que hem sentit a les xarxes socials, siguin de missatgeria
instantània o altres de micromissatges, podem donar-ho per una falsa alarma.
Evidentment, aquí és segurament el lector, l’usuari, qui té
una feina més gran a fer, una feina realment exigent: no creure’s res a la
primera de canvi, educar-se en tenir un sistema de referències que li permetin
validar les informacions que rep informalment, intentant aprofundir amb la
lectura combinada de diversos mitjans i/o en diferents formats. Això és molt
important, també i m’agradaria fer-hi una referència, per no caure en un
argument naïf.
Pot un pare de família llegir-se dos diaris cada dia i veure
els informatius de dues cadenes de televisió? No. No. Segur que no. Però en tot
cas, hem de tenir clar que “no estem informats” si “llegim el diari” per
internet, que vol dir entrar en una web i repassar els titulars i a tot estirar
obrir algunes de les informacions. No podem considerar que estem ben informats
fent això, insisteixo. Hi ha qui pensa que sí, però jo mantinc que no. Recomano
–sóc un clàssic, sí- que encara que es pugui fer només de tant en tant es
consumeixin productes de qualitat, aprofundits –un bon diari, llegit durant 45
minuts, al cap de setmana, acostuma a ser un bon compendi d’on és el món- o un
bon documental de televisió o un programa de ràdio d’entrevistes (els podcasts
estan à la page segurament per saciar
aquest desig).
I una altra cosa: cal fer l’esforç d’estar informats però no
cal estar informats permanentment, que molt sovint vol dir caure en una
sobreinformació que acaba sent totalment contraproduent. Cal fer dieta
informativa, a vegades. Pels periodistes això és extremadament difícil perquè
la informació acaba sent una droga, però per la resta dels ciutadans no ho
hauria de ser tant. Desconnectar informativament, igual que desconnectar de les
nostres xarxes i sistemes de missatgeria, és bo.
Però tornem a les fake
news. Encara que potser pugui semblar excessivament optimista, no em
preocupa excessivament el fenomen de les fake
news perquè entenc que l’autoregulació de les grans xarxes i un més alt
grau de coneixements de l’usuari per detectar-les... en farà minvar la seva
notorietat i rellevància amb el pas del temps. No en tinc cap mena de dubte;
com en tantes altres coses, un cop descoberta la trampa, hem d’anar-la
identificant perquè no ens passi per sobre. Cal un temps d’aprenentatge, però
de mica en mica ho anirem aconseguint. Hi ha un sector de la població que hi és
molt més vulnerable, és evident, però el gruix de la població crec que
paulatinament sabrà esborrar aquesta amenaça.
Jo, avui, en la meva intervenció, a risc de què sembli que
me’n vaig per la tangent, volia anar una mica més enllà, en la línia del que
vam apuntar al monogràfic de la revista Valors
del març de 2019, que es titulava: “Veritat o mentida. Sabem què és què?”. Aquest
número sortia també de la necessitat de reflexionar des del nostre mensual
d’ètica sobre les fake news i la
postveritat, aquests dos conceptes que centren el sopar d’avui. Però vam acabar
anant una mica més enllà. Ara hi aniré.
En els primers compassos d’aquesta intervenció jo donava per
fet que hi havia unes informacions falses però que, amb una mica d’esforç, és
possible trobar la versió ajustada als fets d’aquesta mateixa informació. És a
dir, una versió veritable d’aquella informació o una informació més fidedigna a
la realitat.
Ara bé, i si això no és tan evident? Què els sembla si parlem
una mica d’allò fake (fals) que hi
pot haver en moltes news (notícies) que
llegim a casa nostra? Allò de fals, de poc representatiu, de tergiversador, que
hi pot haver en les informacions que llegim cada dia als diaris, sentim a la
ràdio o veiem per televisió? Això, francament, sí que em sembla que és una mica
més inquietant, i em sembla que ningú s’atreveix a parlar-ne. Ens va bé decidir
que hi ha unes fake news... donant
per fet que les altres són correctes, honestes, veraces... i això no està
escrit enlloc. On està la frontera?
Què vull dir, exactament? Doncs que com deia el periodista
Joan Julivert en una entrevista inclosa en aquell monogràfic de Valors, allò que entenem per “veritat”
–en termes periodístics, atenció!- és cada cop més una construcció: la veritat
que es dibuixa en un contingut informatiu és purament una construcció, una
narrativa pròpia per explicar el món. Un relat cada cop més emocional i
emocionant, sovint més pensat en impactar que en informar estrictament. És una
forma de fer que lliga amb la idea de la postveritat, un tipus d’informacions
molt contaminades pels elements emocionals, de fet una narració on allò
emocional passa per sobre dels fets.
Davant això que dic qualsevol em pot respondre: sí, però és
que és lògic que els continguts, en la mesura que estan fets des de la
subjectivitat de qui els escriu i que passen pel tamís del mitjà que els edita
i difon, tinguin una mirada pròpia sobre el món. Una intenció. Sí, d’acord,
això em sembla bé. Quan tu llegeixes l’Ara
saps que no trobaràs exactament el mateix enfocament que el que et donarà El País, evidentment. I està bé que així
sigui, perquè parlem de dues formes de veure el món (i sobretot Catalunya i
Espanya, parlant clar).
Però jo vaig una mica més enllà: sent això cert, fins a quin
punt s’ha trencat el compromís estricte dels periodistes amb els lectors d’explicar
els fets que ocorren? Fins a quin punt els periodistes, cada cop més
atrinxerats en bàndols –per exemple a la societat catalana, no defugim el tema-
escriuen ja més pensant en satisfer el seu lector i per tant el seu bàndol que
no pas pensant en relatar amb el màxim d’imparcialitat els fets concrets que
ocorren a la nostra societat? És el que un dia li vaig sentir dir brillantment
a Josep Cuní: “Cada cop hi ha més periodisme de trinxera i menys gent a la
trinxera del periodisme”. Cada cop hi ha una confusió més gran entre
l’activisme ideològic a través dels mitjans i la professió periodística i això
sí que em sembla letal pel futur i la credibilitat del periodisme.
Abans els deia que les fake
news “tenen arreglo”, en la
mesura en què és un fenomen clarament descrit i identificat i per tant s’hi ha
de poder lluitar en contra per mitigar-lo i minimitzar-lo.
Ara, “té arreglo”,
el que jo estava dient fa un moment? És a dir, aquesta tendència de posar la
producció de continguts periodístics a favor d’un relat ideològic, identitari o
el que convingui? Això, en una societat tan polaritzada com la que vivim
nosaltres (i tot l’Europa occidental, em temo), fa de més mal arreglar, perquè
el periodisme també està caient en aquesta trampa. O no han pensat que aquests
dies, sense conèixer-ho excessivament, els nostres periodistes han decidit que
els ucraïnesos són els bons i els russos els dolents de la pel·lícula? No estic
dient que la guerra no sigui culpa de Vladímir Putin, que ho és, i que de fet
no hem de parlar de guerra sinó d’invasió. No, el que dic és que fàcilment hem
establert un relat de bons i de dolents. La guerra es despatx com una bogeria
de Putin sense cap context històric i, a més, està generant un ambient antirus,
de rusofòbia, que em sembla escandalós. Som imprudents quan fem això, no ho
dubteu, perquè no en sabem de la missa la meitat, amb tota seguretat. Putin no
és sant de la meva devoció però Zelenski segur que és tan bo? Tan angelical?
I aquí vaig al que per mi és el punt clau de la meva
intervenció: l’únic que garanteix que entre uns fets i la narració dels
mateixos a través d’un mitjà de comunicació hi hagi la màxima subjecció a la
veritat és l’ètica periodística, l’ètica del periodista, més ben dit. Una
qüestió que en realitat és molt íntima, molt difícilment escrutable. Qui ens
pot garantir que el periodista X o Y ha actuat amb ètica a l’hora de generar
les seves produccions? Ja els dic jo la resposta: ningú. És impossible. Igual
que passa amb qualsevol altra professió, vaja, tampoc cal que ens esquincem amb
tant d’ímpetu les vestidures.
Ara tots els mitjans s’apunten a la moda de checkejar els continguts d’allò que
publiquen –i alguns dels grans, com The New
York Times, aconsegueixen fer-ho-, però és obvi que en el 99,9% dels
processos de producció periodística no hi ha ningú que pugui confirmar la
veracitat del que un periodista descriu en una informació. Ens n’hem de fiar.
No hi ha més. O me’l crec o no me’l crec. O me’n refio o no me’n refio.
I aquí està la clau. Hem perdut la capacitat de fiar-nos del
que publiquen una part important dels
nostres periodistes? En el sentit de poder-nos-en refiar profundament? A
vegades em sembla que sí. Suposo que és una crítica dura a la professió però em
sembla que sí: com que els periodistes, en alguns casos fins i tot amb cert
orgull, cada cop més publiciten per exemple a les xarxes socials les seves
motivacions ideològiques –cosa fins fa un temps em sembla a mi que era poc
habitual-, deixen de ser creïbles per aquells que no comparteixin el seu credo. I això esdevé un problema
gravíssim per la credibilitat del conjunt dels periodistes i dels mitjans de
comunicació. Acaba havent-hi uns periodistes que escriuen al dictat del que els
seus lectors esperen d’ells, més que no pas uns periodistes que escriuen el que
creuen que han d’escriure, estiguin en el mitjà on sigui. Quina paradoxa, no?
On vull anar a parar? Hem de refer el contracte que lligava
els usuaris de la informació i aquells que la produeixen. (A banda, hem de
tornar a posar cadascú al seu lloc i per molt periodisme ciutadà que es generi
a Twitter, hem de recordar que tuitejar informació en temps real pot ajudar als
periodistes a fer la seva feina, però en cap cas la substitueix).
Però sobretot: Hem de refer, deia, el contracte entre
periodistes i lectors. Hem de tornar-nos a mirar als ulls i que el lector, al
qual SERVIM, ens pugui dir: “Confio en tu. No sé què penses ideològicament però
em fio de la teva tasca professional. Em fiaré d’allò que escriguis i ho
prendré com el punt més proper a la veritat... des de la teva subjectivitat i
admetent que la teva informació pot tenir intenció”. O, en el cas que sàpiga de
quin peu calcem ideològicament parlant, una cosa encara més difícil: “Sé quin
és el teu posicionament ideològic personal però confio que en l’exercici de la
teva professió sabràs deixar-ho de banda i informar-me amb rigor, honestedat i
professionalitat”.
I aquí torno a un punt que abans ja he esbossat, el del
compromís ètic del periodista, que és una qüestió íntima, molt personal, molt
delicada. “Estic explicant amb honestedat els fets que veig? Estic deixant-me
portar per la meva subjectivitat o pels meus apriorismes ideològics? Estic
realment provant de servir el lector?”. I la pregunta definitiva: “Em crec la
meva feina, en relació a aquests termes, fins les últimes conseqüències? Entenc
que la meva feina és una eina bàsica pel control de la democràcia, un
instrument de la llibertat i una font de pensament crític, com sintetitzava fa un
temps Màrius Carol a La Vanguardia? Em
crec que sóc una element de mediació entre aquells que ostenten el poder, als
quals he de fiscalitzar, i els ciutadans del carrer, als quals he de servir? Em
crec que això de fer periodisme és bastant més que una feina, parlant clar? I
que inclou, de facto, un jurament en
relació a l’ètica, a la imparcialitat, a l’honestedat i al rigor? O simplement
sóc un treballador a qui una empresa paga per produir uns continguts però sense
donar massa voltes a aquest rerefons ètic que de forma definitiva implica la
professió periodística?
Els periodistes, doncs, tenim molta feina per refer la nostra
credibilitat. I aconseguir així que l’ombra fake
que s’escampa sobre moltes news que
produïm dia a dia s’empetiteixi a la mínima expressió. Tenim també molta feina
a refer el nostre compromís, el nostre contracte, amb els lectors. I tenim, per
tant, molta feina a fer, moltes preguntes a fer-nos a nosaltres mateixos. Espero
amb aquestes paraules haver pogut avançar ni que sigui una mica en la
recuperació d’aquest contracte, que hauria de garantir una societat més justa i
més lliure. Sobretot uns ciutadans més lliures.
* Intervenció meva al Sopar Hora Europea Fake News i Postveritat organitzat per l'Àmbit Maria Corral i celebrat el 17 de març de 2022.
Comentaris