Fragmenta: per molts anys


Vídeo sencer de la conversa Amb Déu o sense entre Francesc Torralba i Vicenç Villatoro, presentats per Joan Barril.

"Ostres, doncs per què no us gravem els actes de l'editorial, així resumits, sempre que vulgueu? Ah, i de fet, saps què podríem fer? Penjar-los sencers, també! Així, si algú vol realment fer com si hagués estat a la presentació... només cal que s'instal·li davant l'ordinador i apreti play. Què et sembla?".

Recordo perfectament la conversa amb l'Ignasi Moreta, el 15 d'octubre de 2009, en acabar l'acte de presentació del volum El Desig essencial, de Xavier Melloni, a la sala d'actes Caixa Laietana de Mataró [vídeo, encara molt casolà]. L'acte l'havíem convocat des de Valors, com una col·laboració amb Fragmenta Editorial [web], amb els responsables de la qual feia temps que ens coneixíem, d'ambients missaires -tampoc gaire, ara que hi penso-. No havia vingut massa gent i, per això, en previsió, se m'havia acudit d'enregistrar-lo per a la revista. Estant allà, però, vaig pensar que també podia interessar a l'editorial, per donar rellevància a l'acte.

L'Ignasi Moreta, un dels dos còmplices de l'operació junt amb la Inês, la seva dona, no em va dir que si de seguida, però al cap d'unes setmanes em va dir que presentaven una nova edició de La setmana tràgica de Joan Maragall i que si, que volia que enregistréssim l'acte i féssim una prova del que jo li havia comentat. Va ser el primer client que vaig aportar a l'empresa quan vaig decidir deixar la feina que feina en aquell moment i posar-me a treballar plenament pel meu compte, de manera que tinc un record molt emotiu de tot allò. Als primers que et diuen que sí, sempre els tens en una estima especial. Més sabent que són els primers, com era el cas.

Doncs de tot allò ja han passat tres anys i en aquests temps, des de Clack [web], hem enregistrat i distribuït més d'una trentena de vídeos, combinant les gravacions d'actes amb les entrevistes als propis autors, algunes de les quals tenen més de mil visualitzacions [com aquest, de Halil Bárcena], fent bona la teoria que vaig improvisar davant l'Ignasi en el sentit que segur que hi havia molts potencials lectors de Fragmenta, però que estaven dispersos pel territori i que la xarxa era un bon punt per reagrupar-los.

Dissabte passat tenia lloc, amb motiu dels cinc anys de l'editorial, el I Fòrum Fragmenta a la Casa d'Espiritualitat Sant Felip Neri, al barri de la Bonanova de Barcelona. I amb el company Kiko Montoro hi vam acudir per enregistrar la tarda d'activitats prevista. La veritat és que, veient la gentada que s'hi va congregar, i la dedicació esmerçada, vaig estar content d'haver fet aquella proposta tres anys enrere a l'Ignasi i que a hores d'ara seguim col·laborant estretament. A banda, m'ho vaig passar extraordinàriament escoltant Francesc Torralba i Vicenç Villatoro amb voltant del llibre Amb Déu o sense. El debat em va copsar molt i, jo que hi anava tèoricament a treballar, vaig acabar agraïnt -a Déu?- haver-hi "hagut d'anar". Les idees del cristià escèptic Torralba i les de l'amic de les religions Villatoro, tot plegat amanit per Joan Barril, em van semblar realment suggerents per a poder-ne fer un treball posterior. Sobre aquestes ratlles, podeu veure l'enregistrament sencer de la conferència doble; en breu podreu veure'n el vídeo de resum.

Per molts anys, doncs, Fragmenta.

Comentaris

Entrades populars