La nova ràdio municipal
La gent de la plataforma per la ràdio, tot i que encara no ho ha fet públic, no està gent satisfeta amb la proposta d'emissora que el regidor de Presidència de l'Ajuntament, Esteve Terradas, els va lliurar en una reunió fa un parell de setmanes. De moment, una espècie de Consell Consultiu de la pròpia plataforma està estudiant quins són els punts en què flaqueja de forma més greu la proposta i, un cop fet l'anàlisi, tots aquests aspectes es recolliran en un informe junt amb les modificacions que es proposen -una mica com l'Estatut a Madrid, vaja-.
Que la proposta d'emissora municipal plantejada des de Presidència és força descafeïnada no cal ser un gran analista per adonar-se'n. Es parla de fer butlletins horaris cada hora, d'emetre un informatiu al vespre i un magazine diari després d'aquest, amb una temàtica diferent en funció del dia. La resta de la graella s'omplirà en col·laboració amb entitats com la Casa de la Música Popular i la Federació d'Associacions de Veins de Mataró -les dues bones idees-. I tot el que temps de programació que s'obri a partir d'aquí... es resoldrà "endollant" la nova emissora a COMRàdio. Segurament no és el que molts somiem per a un mitjà de comunicació tan important per a la ciutat com pot ser la ràdio, però cal suposar que de moment la vaca no dóna més de sí i que més val començar amb poca cosa i que en mica en mica s'anirà apujant el llistó de la programació.
Però el que pretenia comentar no és ben bé això sinó una altra de les pretensions que revela el document entregat als partits polítics i a la plataforma per la ràdio, que és el fet d'externalitzar -via concurs- gran part dels continguts de la ràdio. És una idea, provinent del Consorci de Comunicació Local (a partir de la qual es va nuclear COMRàdio), que pretén aconseguir que l'Ajuntament pugui treure's de sobre les puces políticament parlant respecte les més que probables crítiques de l'oposició en el sentit d'un possible ús partidista de la ràdio. Ras i curt: com que l'Ajuntament en sí no serà la responsable dels continguts de l'emissora -sinó que en tot cas els coordinarà per mitjà d'una directora, Mei Ros, ben vista per tots els partits- ningú podrà argüir que si ha sortit sis o deu vegades en un dia l'alcalde Baron per la ràdio és perquè l'àrea de Presidència ho hagi promogut. La responsabilitat recaurà sobre les empreses o col·lectius que es presentin als diversos concursos que es pretenen fer en els mesos vinents.
Es tracta d'una jugada intel·ligent per part de l'Àrea de Presidència que no fa més que posar de manifest l'astúcia del regidor Esteve Terradas, que passa per ser dels regidors més eficients de la Casa Gran. Però, de cara als futurs espectadors és una maniobra difícilment comprensible. Perquè un mitjà de comunicació, pel sol fet de sortir al mercat i de presentar-se a la societat, representa una determinada manera de veure el món, una espècie de contracte amb els lectors/oients/telespectadors que, encara que invisible, està absolutament clar per tothom. TV3, per exemple, està clar que ha jugat un rol de potenciació de la identitat nacional, de creació d'un nou imaginari col·lectiu, de modernització de la imatge que el país té de si mateix... i que per més que sigui un mitjà públic durant tots aquests anys s'ha regit per unes consignes ideològiques -consensuades, d'acord, però consignes- que han fet que tingués sentit per a una immensa majoria dels ciutadans de Catalunya. I aquí està el problema amb aquesta nova ràdio municipal que tant estar costant de néixer: que quan la gent l'escolti pot ser que no tingui la impressió d'estar escoltant una manera de veure el món -una línia editorial- sinó pessics d'altres mitjans i col·lectius. I que això generi un puzzle tan poc coherent com ineficaç des del punt de vista de la cohesió social que es pretén reforçar amb la nova emissora.
Que la proposta d'emissora municipal plantejada des de Presidència és força descafeïnada no cal ser un gran analista per adonar-se'n. Es parla de fer butlletins horaris cada hora, d'emetre un informatiu al vespre i un magazine diari després d'aquest, amb una temàtica diferent en funció del dia. La resta de la graella s'omplirà en col·laboració amb entitats com la Casa de la Música Popular i la Federació d'Associacions de Veins de Mataró -les dues bones idees-. I tot el que temps de programació que s'obri a partir d'aquí... es resoldrà "endollant" la nova emissora a COMRàdio. Segurament no és el que molts somiem per a un mitjà de comunicació tan important per a la ciutat com pot ser la ràdio, però cal suposar que de moment la vaca no dóna més de sí i que més val començar amb poca cosa i que en mica en mica s'anirà apujant el llistó de la programació.
Però el que pretenia comentar no és ben bé això sinó una altra de les pretensions que revela el document entregat als partits polítics i a la plataforma per la ràdio, que és el fet d'externalitzar -via concurs- gran part dels continguts de la ràdio. És una idea, provinent del Consorci de Comunicació Local (a partir de la qual es va nuclear COMRàdio), que pretén aconseguir que l'Ajuntament pugui treure's de sobre les puces políticament parlant respecte les més que probables crítiques de l'oposició en el sentit d'un possible ús partidista de la ràdio. Ras i curt: com que l'Ajuntament en sí no serà la responsable dels continguts de l'emissora -sinó que en tot cas els coordinarà per mitjà d'una directora, Mei Ros, ben vista per tots els partits- ningú podrà argüir que si ha sortit sis o deu vegades en un dia l'alcalde Baron per la ràdio és perquè l'àrea de Presidència ho hagi promogut. La responsabilitat recaurà sobre les empreses o col·lectius que es presentin als diversos concursos que es pretenen fer en els mesos vinents.
Es tracta d'una jugada intel·ligent per part de l'Àrea de Presidència que no fa més que posar de manifest l'astúcia del regidor Esteve Terradas, que passa per ser dels regidors més eficients de la Casa Gran. Però, de cara als futurs espectadors és una maniobra difícilment comprensible. Perquè un mitjà de comunicació, pel sol fet de sortir al mercat i de presentar-se a la societat, representa una determinada manera de veure el món, una espècie de contracte amb els lectors/oients/telespectadors que, encara que invisible, està absolutament clar per tothom. TV3, per exemple, està clar que ha jugat un rol de potenciació de la identitat nacional, de creació d'un nou imaginari col·lectiu, de modernització de la imatge que el país té de si mateix... i que per més que sigui un mitjà públic durant tots aquests anys s'ha regit per unes consignes ideològiques -consensuades, d'acord, però consignes- que han fet que tingués sentit per a una immensa majoria dels ciutadans de Catalunya. I aquí està el problema amb aquesta nova ràdio municipal que tant estar costant de néixer: que quan la gent l'escolti pot ser que no tingui la impressió d'estar escoltant una manera de veure el món -una línia editorial- sinó pessics d'altres mitjans i col·lectius. I que això generi un puzzle tan poc coherent com ineficaç des del punt de vista de la cohesió social que es pretén reforçar amb la nova emissora.
Comentaris