El nou Tribuna completa un nou escenari comunicatiu d'àmbit comarcal

El passat 8 d'octubre va sortir al carrer un Tribuna Maresme [web] reformat de cap a peus i que ha canviat de periodicitat: de sortir cada setmana a partir d'ara ho farà un cop al mes. La reorganització i el canvi els ha forçat la crisi, que ha posat molt difícil els mitjans de comunicació que se sustenten només amb la publicitat i especialment un Tribuna Maresme amb molts anys d'història al darrera però que encara no s'havia consolidat en aquest format setmanal i per a tota la comarca. Per això cal saludar l'aposta decidida i valenta de reconvertir el Tribuna en un mensual amb reportatges i entrevistes aprofundides (el primer número, amb Joan Antoni Baron i Saül Gordillo de protagonistes, n'és bon exemple).

A banda de la generositat de cedir cada mes un espai per a la revista Valors [web], cal felicitar a Albert Calls, periodista cabrerenc incansable, curtit en mil batalles, apassionat de la cultura i de la comarca. Ssovint, mig en broma mig seriosament, li dic que ell és "l'últim maresmenc. Però pensant-ho bé, entre altres coses gràcies a l'operació que ell ha promogut, el meu gag passarà a ser cada vegada menys cert: la crisi ha obligat a resituar el panorama de mitjans de comunicació al nostre territori amb el canvi substancial de deixar de parlar d'una realitat comunicativa estrictament mataronina i una altra del conjunt del Maresme; parlar de periodisme local a casa nostra significarà ara parlar de periodisme maresmenc.

Hi ha diversos elements que corroboren aquesta tesi: en primer lloc la revista Capgròs ha expandit la seva distribució a tota la comarca en fussionar-se amb el Report Maresme ara fa més d'un any i, d'altra banda, s'acaba d'anunciar la fussió-absorció entre Televisió de Mataró i Maresme Digital Televisió, projecte que al seu torn acaba d'inaugurar l'emissió del seu segon canal, anterior el canal dels ajuntaments del nord de la comarca. En aquest marc, la conversió del Tribuna Maresme en un mensual té molt de sentit, perquè si bé el dia a dia està relativament ben cobert per l'oferta existent, si alguna cosa faltava era una mirada més de lluny de l'actualitat maresmenca.

Poca broma, doncs, que sense que ningú l'hagués dissenyat l'operació encarà sortirà bé i podrem dir allò de "no hi ha mal que per bé no vingui": a partir del gener de 2010 el Maresme tindrà dos canals de televisió fortament arrelats (la nova televisió comarcal i Maresme Digital 2), dos setmanaris de gran tirada (amb diaris digitals propis) com són Capgròs i El Tot Mataró i Maresme, una subedició pròpia d'un diari com El Punt, una revista mensual com el Tribuna Maresme i per rematar-ho una potent xarxa d'emissores de ràdio que comencen a col·laborar fortament entre elles (Mataró Ràdio impulsa un programa de salut amb altres emissores maresmenques). La crisi, per tant, haurà generat el miracle de què, comunicativament, Mataró i la comarca hauran deixat de mirar-se a l'esquena. Com deia aquell: "Al loro, que no estamos tan mal".

Comentaris

Entrades populars