dimecres, de gener 23, 2013

Valors, més enllà d'una revista*



Valors va néixer el dia de Nadal de 2003 com una revista de paper, modesta, de 32 pàgines, editada a Mataró i amb vocació local. Nou any després, però, no es pot dir que sigui només una revista ni que els seus límits estiguin al Maresme. De fet, que nasqués com una revista de paper no vol dir que la seva vocació que perseguia fos aquesta sinó que des del primer dia la direcció que ha guiat tot el projecte ha estat produir continguts en tots els formats possibles i fer-ho sempre al servei de la reflexió.

El primer terreny que es va explorar fora del paper va ser el digital. Així, pocs mesos més tard després de l’aparició de la revista, es va posar en marxa valors.org, inicialment com una web estàtica on hi havia informació de la revista i el projecte i que, de mica en mica, s’ha anat convertint en un format amb vida pròpia. La última renovació, que data del maig de 2012, suposa un enorme salt qualitatiu tan des d’un punt de vista visual com des del prisma dels continguts i la concepció.

Per seguir adequadament la història cal explicar que, a banda de produir continguts periodístics sobre els valors, l’Associa-ció Cultural que promou i sosté la revista va tenir clar de seguida que també seria interessant la promoció d’activitats al voltant d’aquest tema -conferències, taules rodones, presentacions...- fent el que els darrers temps se’n diu “crear comunitat”. De manera que Valors va decidir organitzar un primer acte amb el president Pujol el setembre de 2004 que va ser seguit amb altres activitats puntuals i, a partir de 2008, coincidint amb el cinquè aniversari de la revista i el número 50, ha tirat endavant cada any l’anomenada Jornada Valors i Compromís, un matí de reflexió al voltant d’un valor o una temàtica que, a més, s’acaba convertint en un número de la revista. El maig de 2012 se’n celebrava ja la cinquena edició i en aquestes cinc trobades, hi han pres part personatges de la talla de Victòria Camps, Manuel Cruz, Francesc Torralba, Antoni Puigverd, Lluís Duch o Xavier Guix.

Però és que resulta que la celebració d’aquestes activitats va obrir, inesperadament, noves potes al projecte: per tal de donar el màxim de difusió a aquestes activitats, de seguida es va veure la possibilitat d’obrir un nou espai, l’audiovisual, a partir de l’enregistrament dels actes. D’aquesta manera es garantia que aquests tinguessin molta més ressonància, més enllà del número d’assistents. Va ser així que es va obrir un canal Vimeo per a penjar-hi les conferències senceres i un altre a Youtube per a dipositar-hi les versions resumides dels actes –un vídeo de Teresa Forcades té 13.528 visites, sent el contingut més popular produïts des de Valors en tota la seva història–. Posteriorment, la reflexió sobre l’enregistrament dels continguts es va traslladar a la pròpia elaboració de la revista: si les entrevistes s’havien d’enregistrar igualment per a poder ser transcrites, perquè no gravar-les amb una càmera i després penjar-les a Internet? I així es va fer.

Una cosa porta a l’altre i, per incrementar encara més les possibilitats de difusió dels vídeos penjats als canals Youtube i Vimeo, el 2008 Valors va obrir un perfil a la xarxa social Facebook per tal d’entrar en la lògica de compartir continguts entre els amics de la revista que també participaven en aquesta xarxa. Aquest perfil té ara més de mil amistats. Una mica més tard, el 2010, es va procedir en el mateix sentit amb la xarxa Twitter, amb la qual s’ha arribat a 1.700 followers, sent la novena revista en català que més seguidors té.

Les possibilitats en el camp televisiu, descobertes arran de la celebració d’actes, també es van explorar amb la producció de la sèrie Valors.tv, el 2010-2011, per a la xarxa de televisions locals Comunicàlia, que va ser emesa a una trentena de televisions de tota l’àrea dels Països Catalans. Una sèrie de 13 capítols on va intervenir Lluís Bassat, Màrius Serra, Asha Miró o Muriel Casals. Una experiència que va demostrar que també es pot parlar de valors a la televisió i fer-ho de manera amena.

Entremig de tot això, de forma causal, va aparèixer la possibilitat de col·laborar a Ràdio Estel, inicialment, a través d’una secció setmanal en un magazine nocturn de l’emissora i posteriorment amb un programa propi titulat Valors a peu de carrer. Aquest setembre Valors ha fet el salt a una ràdio de referència com La Xarxa i ara el programa s’anomena Valors a l’alça.

UN PROJECTE NO ES FA SOL
Tot això no ho ha fet ni ho fa sol l’equip de Valors. En el cas d’alguns actes com la Jornada Valors, la col·laboració d’Editorial Proteus és clau. De la mateixa manera, el programa Valors a l’alça no es podria fer sense la complicitat de Mataró Ràdio, que es qui posa el segell legal al producte, i La Xarxa, que és qui l’emet. Valors va néixer com una revista, dèiem al principi, però a aquestes alçades no es pot dir que només sigui això. Revista de paper, web, canal a les xarxes, programa de ràdio i programa de televisió. Totes les eines al servei d’un projecte que vol promoure la reflexió al voltant dels valors. * Reportatge sobre el concepte multiplataforma que publiquem aquest gener al número 100 de Valors.