L'ocàs de les 'low cost'

Feia tants anys que viatjar en avió s'havia convertit en un luxe que, en el moment en què es va obrir un període de democratització d'aquesta pràctica, tots plegats vam tornar-nos uns entusiastes de les companyies low cost, i així EasyJet i Ryanair, per citar-ne dues, han fet consecutivament l'agost. La fantasia de poder viatjar cada cap de setmana, ràpid i barat, ens va pujar al cap a tots plegats, sobretot a aquells que no havien pogut gaudir massa d'aquest plaer fins al moment. Tot plegat, doncs, molt lògic i normal.

Ara, passat un temps, les coses s'han posat al seu lloc. Comprovem com fer un viatge molt curt en low cost no surt tant a compte ni a nivell de preus ni tampoc de cansament (cal recordar que la base de la feina d'aquestes companyies és rebaixar espectacularment el preu del bitllet gràcies a l'ús d'aeroports perifèrics -Girona i Reus en el cas català- i la supressió dels serveis a dalt de l'avió, com són repartir un refresc o un diari per consumir mentre es fa el trajecte). El temps que es triga a cobrir la distància entre aquest aeroport secundiari i la ciutat de destinació real sovint és superior a una hora, de manera que trasllat entre el punt d'inici i el final s'allarga d'una forma excessiva. Malgrat que el cost de l'avió segueix sent molt barat, la sensació de cutrerio que desprenen alguns avions i sobretot les instal·lacions aeroportuàries són un fre cap al seu ús. Cada cop més. I la sensació d'haver de pagar per tot -Ryanair volia fer abonar l'anada al lavabo dalt l'avió- es fa insuportable, com si formessis part d'un atracament.

Per si fos poc un dels viatges estrella en avió que duem a terme els catalans, el trajecte fins la capital, l'anomenat "pont aeri", es pot completar ara amb tren, a un cost relativament alt però una mica inferior al del pont aeri. La comoditat, el bon gust i la puntualitat de l'AVE... van guanyant la partida, segons demostren les estadístiques. I d'altra banda, les companyies low cost cada cop tenen més dificultats per mantenir el seu model, per la pujada del carburant i la necessitat de maximitzar beneficis, ara que estem en temps de crisi. De manera que es preveu una convergència paulatina entre les low cost i les companyies de tota la vida. Totes excepte la pròpia Ryanair, que vol anar fins al final amb el seu model, a totes.

En resum: com a clients hem guanyat perquè volar és més barat i més fàcil, però potser no tant com ens havíem pensat ara fa mitja dotzena d'anys.

· Article recomanat: God Save the Queen, de Joan Safont.

Comentaris

Xavi Amat ha dit…
Hola Joan! Com anem?

La teva opinió és molt interessant, però hi ha coses que dius inexactes o generalitzes situacions que no es donen arreu. Per exemple, Ryanair a Madrid no va a un aeroport secundari, va a l'aeroport de Barajas. I ara s'estan plantejant tenir avions al Prat.
Segona cosa: anar a un aeroport petit, lluny de ser un inconvenient és el millor que es pot fer!! No hi ha cues per a facturar, ni per a recollir maletes, no hi ha grans caminades per arribar a les terminals, i com que acostumen a tenir pocs vols, difícilment hi ha retards!! I sí, a vegades són una mica lluny del destí, però què vols que et digui, per anar amb tren (en surt un cada mitja hora, gran freqüència!!) actualment del Prat a Mataró no baixes de l'hora i mitja! A Madrid, si has d'anar a la T4 ja saps que hi has d'arribar amb moooolt de temps, perquè pots estar una hora per l'aeroport abans no arribes a la porta d'embarcament.
Els sucs i els entrapans els han tret de totes les línies que no superen trajectes d'hora i mitja, no només lowcosts.
I per part meva, espero que tinguin llarga vida: el dia 4 de juny me'n vaig a Madrid amb Ryanair i torno el 8. Preu total, anada i tornada taxes incloses: 4'90 €!!!
I això que dius de "l'atracament", s'ha demostrat que el gran atracament el feia Iberia quan no tenia competència. S'ha demostrat que es pot volar moooolt més barat, i les companyies de "no lowcost" també han baixat preus escandalosament.

En parlem. Abraçada.

Xavi.
joansalicru ha dit…
Hola Xavi,
caram, quin comment més llarg.
Si, pot haver-hi generalitzacions que portin a errors. En tot cas, El Prat ja ha dit que no a Ryanair, en tot cas no pagant menys.
Estic d'acord que des de Mataró gairebé que més de gust anar a Girona que no a El Prat.
Respecte l'espera... doncs potser si, però la facturació online ara ja la fan totes les grans companyies...
D'acord amb que el gran atracament el feia Iberia, si.
abraçada.
Joan
Miquel ha dit…
Hola Joan,
m'agradaria der unes quantes puntualitzacions a aquest article tan interessant. A mi em sembla que la gran contribució moltes vegades ignorada dels low cost, al marge de les ofertes que elles mateixes puguin tenir, és haver fet baixar els preus generals del mercat aeri. És veritat que Ryanair no és tan barata un cop has afegit tots els extres i, que a vegades no hi ha gaire diferència amb els operadors tradicionals, però les low-cost continuen sent en la majoria dels casos significativament més barates que les aerolinies tradicionals. Tampoc cal oblidar avui mateix vivim en un món de tarifes aeries molt barates si ho compares amb el cost relatiu de viatjar en avió fa només una vintena d'anys. I qui ho fa possible és l'existència de les low cost, de fet, no cal viatjar-hi per beneficiar-se d'aquest efecte, ja que el sol fet que hi siguin o que puguin entrar en un determinat mercat fa que els altres operadors s'hagin de posar les piles. Fa vint anys si volies volar amb Iberia, Air France amb qualsevol d'aquestes companyies, et seria molt difícil trobar un bitllet per l'equivalent d'uns quants centenars d'euros i fins i tot així amb infinitat de restriccions, com haver de reservar anada i tornada, etc...Amb lo del cutrerio dels avions no hi estic gaire d'acord, tan Easyjet com Ryanair tenen dues de les flotes més modernes d'Europa, que els interiors són espartans? si, d'acord (sobretot els de Ryanair), però realment hi ha tanta diferència amb la classe turista d'una aerolínia de bandera estandar que justifiqui pagar un bitllet molt més car? El servei, si de pagament, pero a Ibèria també és de pagament. I de les que no et fan pagar...coneixeu algú que disfruti amb el menjar que serveixen? Estic d'acord que el servei de Ryanair no és d'alt nivell, però mai han pretès que ho fos. Posaré aqui l'adreça d'un blog força interessant que explica tots els trucs que ajuden a guanyar la partida a Ryanair pel que fa al extres i beneficiar-se realment de les tarifes més barates (que existeixen realment!).
http://www.flightblogging.com/2009/03/23/20-reasons-to-fly-with-ryanair/

Lo que comentes dels costos i com aconsegeuixen rebaixar els preus és veritat però hi ha moltes més àrees en que la innovació (aquesta famosa paraula que tan repeteix en Sala-i-Martin) d'aquestes aerolinies ha arrossegat tota la indústria cap a unes pràctiques més eficients que permeten que també tinguis bitllets més barats amb la resta de companyies (com per exemple, evitar intermediaris, treballar amb estructures simplificades, optimitzar la rotació dels avions, homogeneitzar la flota).
Tema aeroports secundaris: pot ser un inconvenient (alguns estan mal comunicats) però tambe tenen els seus avantatges, menys congestió, menys caminades per les terminals i sobretot et donen accés directe a moltes parts d'Europa que potser abans ni t'haguessis plantejat de visitar (amb Ryanair pots descobrir racons encantadors d'Itàlia o França, com Trieste, La Rochelle o Perugia)que abans quedaven bastant lluny de les rutes tradicionals, qui hauria de dir que es podria anar directe de Girona a més de 50 ciutats d'Europa), això sense oblidar la contribuió a l'equilibri territorial i, bé, no oblidem que no tothom viu al centre de les grans ciutats i que a vegades els aeroports perifèrics són més convenients...Bé ho deixo aqui perque parlant d'aviació m'embalo i em sembla que el comentari ja és mes llarg que el post...!
joansalicru ha dit…
(de Xavier Cugat)

Ostres, m'ha encantat aquest article. Jo dec haver volat al voltant de les 1.000 vegades a la meva vida i tinc l'honor de no haver-ho fet mai amb Ryanair i, sincerament, crec que seguirà així.
Respecte al tren es un model molt més sostenible. Anar i tornar de Madrid en AVE pot costar fins a 88€ un preu molt més barat que el 'Pont Aeri' (400€). Un avio consumeix per passatger de Barcelona a Madrid més de 270kWh d'energía i emet 68Kg d'emisions contaminants. Un AVE consumeix 55kWh y emet 13Kg d'emisions. En un avió el 100% de l'energia es contaminant i d'importació, en un tren més del 25% de l'energía es d'origen renovable i nacional.

Per viatges fins a 1.000Km (i 1.000Km desde Mataró donen per molt, de Mataró a Stuttgart hi ha una mica menys de 1.000Km) cada vegada més l'avió serà el passat i el tren el futur.

Per això cal fer el tren competitiu, per ser sostenibles i això vol dir potenciar rodalies, mercaderies i alta velocitat, tot en conjunt.
joansalicru ha dit…
Moltes gràcies a tots pels vostres comentaris.
Crec que les aportacions que heu fet els tres serveixen per fer-se una idea molt més clar del fenomen de les low cost.
Moltes gràcies de nou.
joan

Entrades populars