Un enamorat de la Bíblia*
El coneixement que el teòleg Javier Velasco, nascut a Valladolid ara fa 52 anys, té de la Bíblia és enciclopèdic. Així ho demostra quan es posa a citar de memòria exemples de fragments de l’Antic o el Nou Testament. Diu que va començar a llegir el llibre sagrat dels cristians als quinze anys i que estrany és el dia, encara avui, que no en llegeixi un tros: “És una redescoberta constant. Per a mi és una mena de full de ruta que m’influeix tan en les coses senzilles com en les més profundes”, manté. Un costum que, a més a més, assegura haver traspassat als seus tres fills.
La Bíblia, al segle XXI? Javier Velasco en defensa la plena vigència: “Llegint el Gènesis te n’adones que hi ha un llenguatge ecològic, contrari a la violència contra la natura. I entre línies també es pot llegir una defensa aferrissada de la igualtat entre home i dona”. Admet, això si, que al text sagrat hi apareixen defenses d’elements tan poc cristians com la guerra, l’esclavatge o la lapidació de dones: “Però cal situar-nos: Jesús no demana l’abolició de l’esclavitud directament sinó que l’amo tracti el seu esclau com a germà, de manera que en mica en mica deixi de ser el seu esclau. Cal anar al significat profund, de les coses”.
Llegir la Bíblia exigeix doncs, per Javier Velasco, un exercici d’interpretació, de contextualització: “Hem de despullar-nos del nostre bagatge cultural, perquè sinó és impossible situar en el seu marc el que llegim. D’altra manera ens quedem amb l’anècdota”, apunta Velasco. Un esforç intel·lectual, aquest d’aprendre a llegit la Bíblia, que ell ajuda a cultivar des de diferents indrets: col·laborant al programa A peu de carrer de Ràdio Estel així com en nombrosos grups d’estudi bíblic d’arreu de Catalunya. Professionalment dóna classes a l’Institut Superior de Ciències Religioses i al Centre d’Estudis Pastorals, tot i que també és doctorant en Teologia després d’haver fet els estudis eclesiàstics clàssics.
En tot cas, l’estudi i interpretació de la Bíblia per part de laics és un fenomen molt modern, posterior al Concili Vaticà II dels anys seixanta, i com a tal susceptible de grans manipulacions, alerta Javier Velasco: “La Bíblia és una arma perillosa, també, hi ha lectures molt fonamentalistes, sobretot als Estats Units, hem d’anar molt en compte!”. L’Antic i el Nou Testament, queda clar, no són una obra de teatre. Gent com Javier Velasco són dels que ho tenen clar.
* Publicat a Foc Nou, gener de 2009.
La Bíblia, al segle XXI? Javier Velasco en defensa la plena vigència: “Llegint el Gènesis te n’adones que hi ha un llenguatge ecològic, contrari a la violència contra la natura. I entre línies també es pot llegir una defensa aferrissada de la igualtat entre home i dona”. Admet, això si, que al text sagrat hi apareixen defenses d’elements tan poc cristians com la guerra, l’esclavatge o la lapidació de dones: “Però cal situar-nos: Jesús no demana l’abolició de l’esclavitud directament sinó que l’amo tracti el seu esclau com a germà, de manera que en mica en mica deixi de ser el seu esclau. Cal anar al significat profund, de les coses”.
Llegir la Bíblia exigeix doncs, per Javier Velasco, un exercici d’interpretació, de contextualització: “Hem de despullar-nos del nostre bagatge cultural, perquè sinó és impossible situar en el seu marc el que llegim. D’altra manera ens quedem amb l’anècdota”, apunta Velasco. Un esforç intel·lectual, aquest d’aprendre a llegit la Bíblia, que ell ajuda a cultivar des de diferents indrets: col·laborant al programa A peu de carrer de Ràdio Estel així com en nombrosos grups d’estudi bíblic d’arreu de Catalunya. Professionalment dóna classes a l’Institut Superior de Ciències Religioses i al Centre d’Estudis Pastorals, tot i que també és doctorant en Teologia després d’haver fet els estudis eclesiàstics clàssics.
En tot cas, l’estudi i interpretació de la Bíblia per part de laics és un fenomen molt modern, posterior al Concili Vaticà II dels anys seixanta, i com a tal susceptible de grans manipulacions, alerta Javier Velasco: “La Bíblia és una arma perillosa, també, hi ha lectures molt fonamentalistes, sobretot als Estats Units, hem d’anar molt en compte!”. L’Antic i el Nou Testament, queda clar, no són una obra de teatre. Gent com Javier Velasco són dels que ho tenen clar.
* Publicat a Foc Nou, gener de 2009.
Comentaris
no crec que Estats Units sigui l'Eix del Mal.
L'entrevistat fa una apreciació que s'entén per la gran diversitat de corrents religiosos existents a Estats Units.
Joan
Verás que no es exclusivo de los Estados Unidos.
Un saludo.