[LaRiera48]: Els partits mataronins no es "curren" la comunicació 2.0

Semblava que aquestes eleccions de 2011 haurien de ser les de l'eclosió definitiva de les formacions polítiques a les xarxes socials des del punt de vista municipal. A l'hora de la veritat, però, una passejada virtual per les pàgines webs i xarxes socials permet descobrir una presència discreta dels partits, en general, en l'entorn virtual. I sobretot permet constatar una falta d'estratègia digital: amb comptades excepcions no sembla que ningú hagi entès la capacitat de fer la política diferent amb totes aquestes eines. Vaja, que pel que fa a la comunicació virtual, els partits mataronins -suposo que la crisi hi té molt a veure- no s'ho han treballat massa. Anem a veure-ho repassant les principals formacions polítiques amb possibilitats de ser al proper consistori.

PSC. El Partit dels Socialistes de Catalunya de Mataró ha posat en marxa una web pròpia de la campanya Baron [aquí] -de fet la web del PSC de Mataró, ara mateix, si hi aneu via Google, no va [aquí]-. La de campanya té una estètica extremadament senzilla, sense gran presència del vídeo ni les xarxes socials, en primer terme. Estranya, sobretot, el disseny de la pàgina, amb uns tons apagats, grisosos; poc atractius. De moment al canal youtube de la campanya de Joan Antoni Baron hi ha set vídeos penjats [aquí], però no hi ha una actualització des de fa dies -el que és cert, també, és que les xifres de visualitzacions són bones, per exemple en el cas del manifest electoral del PSC, amb 585 visualitzacions [aquí]. Déu n'hi do-. Bona presència tanmateix a Twitter [aquí] com a Facebook, amb actualització constant dels continguts [aquí]. Per la seva part, l'alcalde Baron, un dels més 2.0 de Catalunya, manté el seu bloc [aquí], que actualitza pràcticament a diari des que el va obrir, el 2006. També usa compulsivament Twitter [aquí] i Facebook [aquí], el primer dels quals alimenta al segon estri.

CiU. A diferència del PSC, Convergència i Unió de Mataró ha optat per mantenir la mateixa web usada durant el mandat per la campanya electoral; d'aquesta manera a la web de CiU [aquí], on s'hi arriba tan des de www.ciumataro.cat com des de www.joanmora.cat. En la primera ullada a la pàgina es genera una sensació molt estàtica: tampoc hi ha presència ni de vídeos a primer terme però si de xarxes socials [Facebook] i [Twitter]. On punxa més clarament la campanya de Joan Mora és amb els vídeos: deixen molt a desitjar [aquí]. Sorprèn que amb la infraestructura de mitjans de CiU no hi hagi una presència destacada de vídeos de qualitat. Joan Mora, personalment, manté aquests dies l'activitat al seu bloc personal [aquí], un espai que ha anat actualitzant de forma més o menys sovintejada -però en cap cas de forma diària, com Baron-. El que sí és equiparable a Baron és l'ús del Twitter [aquí] i de Facebook [aquí]; en són dos autèntics malalts.

PP. Les presses amb què s'ha elaborat la candidatura del PP de Mataró després de la marxa de Paulí Mojedano es tradueixen en un cert caos conceptual pel que fa a la comunicació virtual. Els de José Manuel López tenen una web genèrica del partit a nivell català adaptant la imatge a Mataró, a http://ppmataro.org, que actua de nova web després d'abandonar l'anterior domini www.ppmataro.com, en desús. El que passa és que fent una cerca al Google per "PP Mataró", el primer que apareix és la web www.paumojedano.com, en referència a l'anterior candidat, que segueix portant a la web anterior, ara "web en construcció". I si vas a ppmataro.com, en comptes d'apuntar cap a ppmataro.org, també remet a l'anterior pàgina amb el cartellet "web en construcció". Un despropòsit que els responsables del partit a nivell local haurien de reparar. La web en sí, a més a més, és molt fluixa i té molts pocs continguts i nul·la presència de vídeo i xarxes socials. Però que la web del PP de Mataró no faci referència a aquestes elements no vol dir que els populars mataronins no tinguin per exemple Facebook; al contrari, hi són molt actius [aquí]. Però els populars no són a l'altra gran xarxa, Twitter, amb gran predicament entre la classe política local. A nivell de candidat José Manuel López també està molt actiu també a Facebook [aquí], però tampoc té Twitter.

ERC. Seguim el repàs passant per ERC i el seu candidat Francesc Teixidó. ERC manté la mateixa web de sempre, amb molt poca actualització [aquí], però ha obert una pàgina específica -com el PSC- per potenciar la imatge del seu candidat, Francesc Teixidó [aquí]. Una web senzilla però molt ordenada i lluminosa l'existència de la qual s'explica també per la necessitat de subratllar que l'actual cap del grup municipal d'ERC es presenta també per Reagrupament i la plataforma Junts Decidim, sorgida de moviment de la consulta independentista. Hi destaca en primer terme la presència de vídeo [Youtube d'ERC Mataró aquí] i l'especial importància que es dóna a les xarxes socials: el Facebook [aquí] i Twitter [aquí] de Teixidó i finalment dos aplicatius Facebook [aquí] de Junts Decidim.

ICV-EUiA. La coalició ecosocialista manté la seva pàgina web habitual [aquí] -que és una simple adaptació de la pàgina nacional, com en el cas del PP-, però sí que ha obert un bloc per al candidat Esteban Martínez [aquí] que està relativament actualitzat, però no pas de forma personal. Sorprèn que un partit que es proclama a l'avantguarda no tingui presència de xarxes socials a la portada de la seva web ni tampoc vídeo produït a Mataró. I això que n'hi ha i de treballats [aquí]. El partit, òbviament, té presència a Facebook [aquí] però no té Twitter. EUiA de Mataró, per cert, manté bloc [aquí] i també perfil al Facebook [aquí]. Per la seva banda, al candidat Esteban Martínez li falta millorar en el Twitter -fa setmanes que no hi posa res, i no té ni foto al seu perfil [aquí]- però el seu Facebook si que el té actiu i ben actiu [aquí].

CUP. Des de la Candidatura d'Unitat Popular [web], se segueix apostant per la mateixa pàgina que s'ha utilitzat els darrers mesos -diferent de l'usada al llarg del mandat [aquí]- i no hi ha pràcticament referència al candidat Xavier Safont-Tria, fidels a la idea de fugir dels personalismes. Una pàgina amb presència de vídeo [Canal Youtube, no hi ha ningú que hagi fet tants vídeos en quatre anys com ells] i xarxes socials [Facebook] [Twitter] però no en una posició destacada en cap dels dos casos, a l'hora de jerarquitzar. Personalment, el candidat Xavier Safont-Tria manté activitat al Twitter de forma irregular [aquí] i també a Facebook [aquí].

Mataronins. La novetat, sense cap mena de dubte, pel que fa a la comunicació de la campanya electoral, a Mataró l'està plantejant Paulí Mojedano i la seva nova formació Mataronins: ni webs -en té una però de molt fluixa- ni blocs; vídeos i distribució 2.0. Fidel a l'esperit innovador d'aquesta candidatura, postideològica, Mojedano vol comunicar-se directament amb els ciutadans a través de les xarxes socials on penja, cada dia des de diumenge, un vídeo [el primer aquí i el d'avui aquí]. Dilluns, per exemple, va respondre l'anunci de la imputació per l'afer dels diners del grup municipal del PP mitjançant aquest vídeo. Mojedano comparteix protagonisme amb persones de la seva candidatura, com en el cas del vídeo d'avui dimecres, d'Eva Ramírez [aquí]. Una manera de comunicar-se que obvia els mitjans de comunicació tradicionals i cerca directament l'encontre amb els ciutadans. Sorprenent. De moment, amb tan sols quatre dies d'emissió i utilitzant la tècnica de viralitzar a través de Facebook i Twitter, els quatre vídeos sumen 600 visites directes.

Comentaris

joan ha dit…
Nada que decir, Joan aparte de fluixa
Alter ego ha dit…
para esto están los militantes para trabajar y apoyarlos en estas redes sociales.
saludos Joan.

Entrades populars